tisdag 9 mars 2010

Mässrapport av Rorsman: Bättre pulpitar för högklackade skor.













Sjögående bloggläsaren "Rorsman" har varit på båtmässan och som vanligt per flaskpost lämnat en saltstänkt rapport med egna frågor och funderingar:

Vart tog skarndäcket vägen? Fungerar inte moderna pulpitar för högklackade skor? Kappsegling med Elfvan kan ge svar vem som är snabbast.


_______________________________________

"Skepp ohoj! Spenderade eftermiddagen och 140 spänn på Mässan. Tog en halvtimme att hitta en parkeringsplats trots att det angavs att det fanns lediga. Konstaterade att de båtar jag ev. kunde fundera på kostade flera hundra tusen krisch mer än vad jag kunde tänka mig. Andra mer budgetmässiga skapelser uppvisade en formgivning som icke tillät promenad fram till fördäck via skarndäck utan endast via i mitten öppnad vindruta vars öppning sedan kunde nås via något stegearrangemang eller inifrån cabinen via en lucka i däcket.

På däck fanns sedan inget pulpitsarrangemang att greppa på väg fram mot stäven om böljornas vågor gjorde båtens rörelser oroliga. Inte så kul eftersom det ju ofta är det kurviga kuttersmycket med högklackade skor som skall hoppa i land på holmen med förtampen i näven. Visst är designen tjusig i jämförelse med med gamla Rocca men i vissa fall inte så praktisk vad som nu menas med det eftersom nutidens båtägare skiljeer sig markant från våra tiders dito.
Hur kan bolagen spendera så mycket på sina montrar? Hur många slantar varje år upp ett par nävar hundratusen krisch eller dryga millen eller två varje år? flera kanske har en skuta redan som då skall säljas. Vem köper den och hur stor är marknaden? Jag svävar i det blå.
Det är ganska jobbigt att trampa omkring där. Det finns ju så många produkter att glutta på så man blir alldeles vindögd.
Förhoppningsvis får jag fart på Roccan till sommaren och hissar på Elfvan så jag kan skippa Mässan nästa år. Lottbåten gillade jag inte alls.I förhållande till sin längd och bredd borde den ha varit ett bord högre. Stänkborden såg klumpiga ut och verkade ha kommit till i efterskott. Storen var inte sydd så att den kunde litsas eller vad det heter till bommen som såg tunn ut i jämförelse med masten och båten i övrigt. Gaffelns arrangemang med fallet verkar inte autentiskt alls. bommens "anslutning" till masten med en järnkrok såg egendomligt ut och kan icke vara autentisk på något sätt och dessutom opålitlig. Focken kunde väl ha satts mer riktigt och proffsigt. Den verkade dessutom felskuren så att underliket syntes hänga ned om man sträckte upp focken satt på "riktigt". Mastens stag/vant (?) var "tunna" vid fästpunkterna på fribordesn insida.
Trots att hon är längre och bredare än Elfvan gav spanten intryck av att vara klenare än Elfvans. Rodret är också mindre trots att hon är längre.
Hantverksmässigt ganska OK men Börje Anderssons Skapelse verkar mer proffsig och autentisk med mer atmosfär.. Jag hade väntat mig ett annat intryck. Jag köpte två lotter. Det borde räcka eftersom man bara kan vinna på en vilket jag gjorde 2001. Skulle jag mot alla odds vinna så säljer jag henne ty att byta ut mot Elfvan kan aldrig komma i fråga. Huga då! Vem är jag att kritisera på detta sätt? Jag är ju ingen flytetygs-VIP men har en viss fallenhet för former och dimensioner och dess pratiska sammanhang. Kommer hon under segel i det utförande som visas på mässan så kan jag nog med Elfvan segla cirklar kring henne med bara focken "till väders".

Nog med kvirrande."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar