onsdag 3 mars 2010

Sjömansliv 12: Med Oden i isens grepp


Bild av gamle isbrytaren "Oden" som Höggs upp i Pakistans år 1988. På sin tid en värsting ibland isbrytarna.

____________________________________

Sverige upplever just nu den strängaste isvintern på 14 år. Ett 50-tal fartyg satt fast i isen norrut och behövde hjälp av isbrytare för Att Komma förlust
Isbrytning har en Speciell plats i mitt sjömansliv Vilket möjligen framgår av följande rapport för 47 år sedan Når det begav sig.
"Sommaren 1963 inställde jag mig vid Bataljon Sparre För att göra min Värnplikt i flottan. Jag hamnade i en grupp sjöbefäl som skulle fullgöra 15 månaders tjänst.
Det skedde Samtidigt som kryssaren "Göta Lejon" Mönstrade ny besättning Enligt en tradition från 1500-talet. Fartygschefen Roland Engdahl Höll tal till den 500 man Starka Besättningen Medan flottans musikkår spelade flagga och, Gös och befälstecken hissades.
Efter avslutad grundutbildning i Karlskrona mönstrade jag som värnpliktig Furir på isbrytaren "Oden" i Stockholm. Hon var byggd 1957. Fartygschef var kommendörkapten Sten Hjortzberg. Min hyttkompis Var Sjökapten Lars-Erik Genberg. Besättningen var på 65 man varav 40 värnpliktiga.
Odens senaste vinter 1962-63 hade Varit svår och integ sedan vintern 1946 hade det Varit så mycket är, Enligt fartygschefen.
Det bas Särskilda krav på en isbrytarens skrov-det Skall Vara starkt och motstå hårda påfrestningar. "Oden" var byggd i kraftig stålplåt och I ett isförstärkt bälte sträckte sig från för till akter. Stävarna Var isförstärkta. Odens största längd var 83,25 meter och bredden 19,40 meter. Största medeldjupgående var 7,00 och deplacementet mätare 5 260 ton.
På femtiotalet betraktades Oden som en bjässe i isbrytarsammanhang, Hon var störst bäst och starkast. För första gången skulle man på allvar trotsa isarna i Bottenhavet. Oden ansågs Vara Världens modernaste isbrytare. Wärtsilä hade tidigare byggt fyra likadana isbrytare, en finsk och tre ryska, med Konstruktionen män Två förpropellrar var ny i Sverige. Förpropellrarna var mindre Än De båda akterpropellrarna och roterade inåt. De vägde 8,5 ton vardera och hade en diameter av 3,5 meter. De spolade fartygssidorna och Minskade därigenom friktionen Mellan skrov och is. Förpropellrarna kastade dessutom den sönderbrutna isen under Fartyget och ökade på så Sätt framkomligheten. De båda akterpropellrarna vägde 10 ton vardera. Diametern var 4,2 meter och de roterade utåt ...
I två månader under vintern 1963 Låg isbrytare "Oden" stilla uppe i norr och Väntade på den vita kylan. Steamkassar och paragrafbåtar puttrade för sig Själva efter kusten och i skärgårdar. Den nattgamla isen hund Varje morgon När solen gick upp och värmde havsytan. Isbrytaren Vassa Stav behövdes inte. Så en natt kom kylan och bet sig fast med friska tänder. Havet stelnade och blev tyst.
En natt kom Plötsligt en Nødrop ur radions högtalare:
"Detta är kaptenen på det grekiska Fartyget Danaholm. Jag behöver omedelbar hjälp ...
Besättningen på båten därute i det kalla mörkret Var rädd Att gå själv. Ett fartyg kan försvinna på en timme i skruvis om det vill sig illa. Så kom Ett lugnande svar från "Oden":
"Jag ser Att du är i knipa Kapten"
"Oden" buffade sig fram till det nödställda Fartyget och Efter Några timmar log hon tryggt förtöjd till kaj. En anteckning i loggboken och så ut igen.
De fartyg som behövde assistans var rostiga plimsollare med solkig flagga, små hästkraftsfattiga paragrafare och stora vita linjefartyg. De mindre båtarna Tappert kämpade med sin svaga maskinstyrka och avflagnade stavar. De vita linjefartygen snobbade sig fram med SINA Skarpa stavar och kaptener med guldgaloner på bryggan.
Ibland samlades de Olika fartygen i en konvoj. I täten gick "Oden" likt en andmamma och efter henne följde båtarna i en rad.
Isbrytartjänsten I Bottenviken är enformig. Upp och ner, upp och ner efter kusten Dag efter dag, vecka efter vecka. Sjökortet blev solkigt av alla positioner och passarstick. Ljudet av isen förstörde nattsömnen. Sjuttiofem sjömän Väntade på Öppet vatten så Att det blev tyst. TV-apparatens ljudvolym stod i Högsta ljudläge och Några kamrater försökte sova med bomull i öronen. Skägg anlades och ansades.
Det är vår i Bottenhavet. Isen ligger svart med ruttna tänder. Där sticker en säl upp nosen. En stare sitter på brädgången och pickar på ett stycke gammal limpa. Kjoff, kjoff, kjoff. Det svarta skrovet rustar på sig i isrännan och Staren flaxar förskräckt iväg. Jag navigationshytten Stegar vakthavande befäl Distansen i Sjökortet med stålpassare och stannar vid en kaj som Legat öde hela vintern.
Nu skuttar Inte isbitarna Längre framför staven. De tjocka overallerna har stuvats i Tredjeofficeren går runt och ser till Att alla mössor har vita kapell. Isen är svart och seg som Tuggummi.
En morgon är trötta stadsbor ilar till SINA arbeten segelflygplan isbrytaren "Oden" in till kajen på Galärvarvet i Stockholm med solblänk i stav synd blanknötta. Isbrytarsäsongen är slampa för den här gången. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar