onsdag 17 mars 2010

Sjövet: Vasaorden - tung och trögstyrd


Fråga: Hur svår att manövrera är kungaslupen “Vasaorden” som skall användas den 19 juni vid det kungliga bröllopet I Stockholm. Slupen ser lång ut och måste vara svår att vända med alla dessa sjömän som sitter vid årorna. Hur bär de sig åt för att det inte skall gå åt pipsvängen när världens alla ögon är riktade mot brudparet?
”Lord Nelson”
Svar: Kungaslupen Vasaorden är mycket riktigt svår att manövrera. Så här skriver Bo Nyman sjöofficer och tidigare skeppare på ”Vasaorden” i boken om slupen (1985): ”Hon är tung, 11-12 ton, och har således en mycket stor levande kraft. Skrovet är lång och smalt, vilket innebär stor girradie. På strömfritt vatten och lugnt väder glider slupen gott och väl 100 meter efter det att rodden upphört. I Stockholm är det nästan alltid strömt vatten när vinden ligger på från sjösidan”.
De sjömän som ska ro ”Vasaorden” måste träna mycket. Rodd ingår numera inte i marinens utbildning. Rodden utförs med så kallad ”giggrodd” med fem sekunders vila mellan varje årtag. Takten hålls av aktersta roddaren. Vid frisk vinden måste takten ökas och gränsen för att ro kungaslupen ligger vid en vindstyrka av 10 till 12 meter per sekund.
Några allvarligare incidenter med kungaslupen har inte inträffast. Svåraste tillbudet hittills inträffade i april 1930 då slupen i en kraftig snöby hotade att driva iland på Beckholmen. Ombord fanns stoftet av drottning Victoria som låg i en blytung katafalk som hade hämtas från den uppankrade pansarskeppet med samma namn.
Brudparet befinner sig under rodd i aktra sittbrunnen och eventuellt sällskap är hänvisade till salongen.
Lite historia: ”Vasaorden” är Sveriges kungliga slup ritad och byggd av Fredric Henric af Chapmen år 1773. I denna slup mottog kung Gustaf III flottans hyllning efter segern mot Ryssland vid Svensksund 1790,
Orginalslupen brann upp 1921 och en kopia byggdes och i denna skall kronprinsessan Victoria och Daniel Westling färdas den 19 juni. Slupen är kravellbyggd i ek och järnnaglad. Data: längd 17,88 meter, bredd 3,1 meter, deplacement 12 ton, 18 åror 3 reservåror, djupgående 1,19 meter byggd på Galärvarvet 1923. Bildgallerier i förgylld ek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar