torsdag 18 mars 2010

Sjövet: Sjötunnor och slitsar




Två ovanliga sjöord har flutit upp med senaste flaskposten nämligen tunnor och slitsar. Här ett försök att svara på frågorna,
1. Om TUNNA som flytande sjömärke i farled bör påpekas att sådana är sällsynta då de riskerar att flyttas på av hård vind, strömmar, påsegling av fartyg, och då i sin nya position kan lura sjöfarare. Vanligast är under överskådlig tid flytande sjömärken som remmare eller prickar.
2. TUNNBOJ förekommer i äldre språkbruk som beskrivning av boj som har formen av en tunna. Dessa lysbojar kan ha konisk eller cylindrisk form, TUNNFORM.
3. Äldsta förordningen jag hittat är från 1798. Två principer har gällt sedan urminnes tid – väderstreckssystemet och sido-systemet. Det senare gäller helt och fullt nu och innebär att en farleds huvudrikning anges i sjökortet ned röda sjömärken om babord och gröna om styrbord.
4. Moderna flytande sjömärken som påminner om tunnor kan i så fall vara lysbojar och angöringsbojar.
5. TUNNA som ”utkikstunna” kallas också ”mastkorg” (eng. crows nest) en tunnliknande anordning på förliga masten avsedd för utkiken till väders.
6. TUNNBAND avser du då TUNNRACK som är en hylsa av plåt eller trä som har formen av en tunna (Se Smiths nautisk ordbok sid 146)
7. LITSA innebär att sätta fast ett segel med lina och halvslag genom varje LITSHÅL eller att dra linan i spiral runt seglet.
8. SLITSAR har jag ej kunnat spåra i mina marina källor. .SLITS av tyskans ”schlitzen” betyder annars ”skåra” eller”urtag”. SLITSNING innebär bearbetning av trästycken så att de får slitsar och tappar som passar i vinkel mot varandra. Användes i hörnförband, (CM Ekbohrn).TUNNEL eller AXELTUNNEL är ett valv byggt av stålplåt som går i bottnen av ett fartyg från maskinskottet till propellerhylsan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar