fredag 27 juli 2012

HÅRDA MILJÖKRAV VÄNTAR NORVIK



   Hårda miljökrav beträffande bränsle, grå- och svartvatten med mera väntar de stora fartyg som skall anlöpa Norvikuddens nya godshamn men beräknad start 2016. Dit hör sänkning av svavelhalten i bränslet till 0,1 procent och mottagning av förorenat vatten som pumpas in i det kommunala avloppsnätet. Utöver det skall fartyg kopplas till elnätet iland och inte köra med egna motorer.
   Aktuella utredningar visar att sjöfart är ett underutnyttjat transportslag – medan järnväg och bilar i stort är fulltecknat – en jämförelse som ytterligare talar för Norvik. Sjöfarten har i det närmaste obegränsade resurser. Den kustnära sjöfarten i Sverige är dåligt utnyttjad vilket kan innebära att Norvik i framtiden blir omlastningshamn till mindre fartyg som till exempel skall in Mälaren eller upp eller ner efter kusten.
   Dessa budskap redovisades på ett välbesökt möte i gästhamnen under jubileumsveckan. Huvudtemat var hållbar tillväxt där Norviks godshamn var en av programpunkterna och presenterades som ett nav för effektiva och hållbara transporter.
   Magnus Sjöberg. Stockholms hamn och projektledare för Norviks hamn pekade på att regionen får 35 000 nya invånare varje år som måste få varor. Idag finns det fartyg som kan ta upp till 18 000 TEU:s (containrar) . Stockholms hamn räcker inte till för så stora fartyg medan inseglingen till Norvik är kort och djup och kan ta de största fartyg som kan gå in i Östersjön via Stora Bält.
Norviks hamn skall hantera 500 000 TEU:s och 300 000 ro-ro enheter när hamnen är helt färdig. I början blir det cirka 100 000 enheter som skall tas om hand.
Hamnen öppnas inte förrän industrispåret är utbyggt från nuvarande nynäsbanan ner till Norvik. Spåret finns inlagt i detaljplanen och går mot sjösidan på den stora bergrygg som gränsar till Alhagens våtmarker.
   En av Norvikhamnen huvudaktörer är det internationella byggföretaget NCC och projektet styrs av Frank Andersson som rapporterade vart de 25 miljoner ton berg som skall sprängas bort skall ta vägen. Sten som mals ner till grus är hårdvara för den internationella byggmarknaden och till stenkrossen kan stora transportband byggas för bulklastning av specialfartyg sin anlöper Norvik.. De flesta länder kring Östersjön är villiga köpare av stenkross.
     En annan originell lösning för hantering av förorenade snömassor kan också bli aktuell i Norvik. Varje år dumpas tusentals ton förorenad snö i havet och insjöar och stör miljön. Stockholms hamn har utvecklat en specialbyggd pråm som renar snön innan den släpps ut havet, Genom att utnyttja havsvattnets värmeinnehåll smälts snön till vatten som renas innan det släpps ut i havet.
   NCC:s frilagda området skall användas till att bygga upp en företagspark och vilka företag som skall etablera sig där är ett oskrivet blad än då länge. Det kan bli frågan om logistikföretag eller större varukedjor som väljer att lägga ett lager närmare marknaden. Företagsparken i Jordbro längre norrut har till exempel visat intresse för Norvik. I motsvarande hamn utanför Helsingfors Nordsjö hamn har ett stort industriområde byggt upp som integrerats med godshamnen.
  "Vi hoppas kunna börja arbetet i höst", sade Frank Andersson. En första arbetet blir att förbereda VA-dragningar vid infarten till Norviksudden.
Innan arbetet sätts igång på allvar skall alla tillstånd vara klara, betonar Stockholms hamn. Högsta Domstolens HD:s beslut innebär att hamnen får byggas. Nu gäller från hur den skall byggas och detaljerna avgör miljödomstolen i Nacka.
   Om någon vill överklaga miljödomstolens kommande beslut måste den klagande först få tillstånd att pröva frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar