Foto: Göran A
En sevärd motorbåt i eskadern i regattans Classic Boats är Tiedemannkryssaren Alona byggd 1952 troligen på Rosätra båtvarv, Nuvarande ägarna heter Jan Linnros och Eva Darolf Linnros, Bromma och de har ägt och underhållit båten sedan år 2000. De hade tidigare en motorbåt Solö från Storebro bruk.
”Vi föll för hennes runda former. När vi satt i förruffen kunde vi se hela vägen till vattenspegeln akterut”
Alona har bitvis en dramatisk historia. Hon byggdes 1952 och skadades vi en brand 1953 och sedan bytte hon ägare som rustade upp båten under tre år på Margaretelunds båtvarv. Därefter bytte hon ägare och hamnade i Västerås. Orginalmotorn en sexcylindrig Gray Marine byttes mot en Volvo BB100. Byggd i afrikansk mahogny. Mått 9,60 x 2,60 meter. Vikt 3 ton
Vid ett tillfälle på Mälaren hamnade Alona i en tromb som tog gösstaken och slungade upp båtens jolle högt i luften. Familjen sökte skydd i ruffen.
Nuvarande ägare bytte också motor till en Mercruiser V8 bensinmotor på 260 hk som ger den 3 ton tunga båten en toppfart på cirka 20 knop. I marschfarten 7 knop drar motor cirka 1 liter bensin per sjömil.
Alona har mycket hög finish både utom- och inombords – lite av ”Ship-Shape-Bristol-fashion” enligt den marina traditionen.
De nuvarande ägarna kryssar ofta i Stockholms skärgård gärna till Biskopsö. De har också varit ner ”Båtfyran” till Västervik. I besättningen ingår också kungspudeln Scilla.
”Hon vill ligga i förruffen när vi åker och villa helst att jag finns i närheten”, säger Eva.
Alona är med i MYS (Motor Yacht Society) som omfattar en rik flora av gamla lustyachter och träbåtar. Föreningen har totalt 300 medlemmar och 220 invalda båtar. Mer info finna på www.mys.nu och kontakt med föreningen kan fås genom info@mys.nu Adressen till föreningen är Yachtpaviljongen, Tackjärnsvägen 2, 168 68 Bromma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar