söndag 15 november 2009

Milo har nått Stjärnornas Ö!


(Bild La Palma, Kanarieön kallad "Stjärnornas ö"- astrofysikt laboratorium. Till höger Milo Dahlmann )




Långseglaren Milo Dahlmann har nu kastat loss med sin båt "Artemisia II" från den portugisiska ön Porto Santo nära Madeira och ensamseglat till La Palma en ö på Kanarieöarna som inte skall förväxlas med hamnen "Las Palmas". Ön kallas "Stjärnornas ö" därför att himlen är så klar. Stjärnforskare är ofta på ön för att studera universum. Hamnen där Milo förtöjt heter Santa Cruz.
Ensamseglingen tog två och ett halvt dygn och så här berättar hon på sin blogg http://artemisia2.blogspot.com/ om seglingen:
"Det tog 2½ dygn att segla från Porto Santo till La Palma, kom fram fredag morgon. Till min glädje fungerar vindrodret nu, och styr båten som en gudinna! Äntligen. Allting har gått bra. Jag har fått en ny erfarenhet; hur man seglar ensam när man är inte mår bra... Ett par timmar efter att jag hade lämnat Porto Santo började jag må illa. En släng av sjösjuka tänkte jag, det brukar inte bli värre än så. Men, med all sannoliket hade jag fått en släng av magsjuka OCH sjösjuka. Förutom att hålla koll på var jag var och att båten seglade som hon skulle, gjorde jag inte mycket annat än låg ner och försökte vila.
La Palma är en vacker ö, och det finns säkert mycket att se här".

Nu väntar förberedelsera för nästa etapp till Kap Verde-öarna (port Cabo Verde) som är en ögrupp i Atlanten cirka 500 kilometer väster om Senegal, Afrika. Ögruppen omfattar ett tiotal öar som har en befolkning på cirka 500 000 invånare. Största ön heter Sao Tiago.
Kap Verde som kom under portugisikt välde på 1400-talet var under segelfartygens tid en viktig bunkringsplats inte minst mellan Portugal och dess afrikanska kolonier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar