fredag 20 november 2009

Utsläppsförbud toalettavfall vållar hård debatt.




Toalettfrågan är något som engagerar båtfolket sedan regeringen i mars 2009 förslår begränsningar i fritidsbåtars utsläpp av toalettavfall. I Svenska Båtuninonens tidning "Båtliv" driver journalisten Lasse Bengtsson en "icke-förbuds-linje".
Båtfararen Peter Bryttne har en helt annan uppfattning som han gärna vill sprida till båtfolket via oss som följer utsläppsfrågan. (Bloggen är ett överlägset sätt att i realtid följa debatten.) Här följer Peters inlägg som han sänt till Lasse Bengtsson, Båtliv:

Hejsan, Lasse! Intressant svar. Sandra för i senaste numret av Båtliv fram åsikten att under några mycket korta och för få varma månader om året koncentreras alla utsläpp från fritidsbåtarna. För mig är det en hederssak att inte släppa ut skit i det hav som jag tycker så mycket om. Skall man argumentera som du gör innebär det ju att även andra relativt sett små utsläpp och föroreningar bör accepteras. Fimpar, flaskor, platspåsar vad är väl dom om man jämför med vad industrin släpper ut? Är det verkligen jämförelsen som är det viktiga? Är det inte snarare så att många bäckar små stöder ett långsiktigt "rent" tänk där försiktighet på ett plan gör att man även är försiktig på ett annat plan. Att kryssningsfartyg och andra fartyg som dumpar skräp och skit i havet måste sättas åt hårdare är väl alla överens om. Eller?Min son Anton, snart 3 år, hoppas jag skall lära av vårt beteende. Inte för att bli någon typ av naturelitist utan för att bara respektera naturen och vårda den.Du har faktiskt fått mig att inse hur viktigt det är att jag gör min röst hörd och stämmer in i den kör som vill se ett renare hav i stort och i smått. Jo, du frågar om hur dessa båtar som inte har toalett skall hantera frågan. Det finns två svar på detta:1) Dom flesta av dessa båtar gör nog inte turer som är så långa att det förutom en liten pink behövs så mycket funderande.2) Om man behöver skita så lär väl dom flesta gå iland och göra det bakom någon buske. Om det inte funkar så kan man göra som vi gjorde. Spann med lock och en plastpåse i. Den funkade i såväl Jolly Scott, Blixtjolle som J18. Krafttag behövs för att lösa tömningsstationer men också för att utveckla mulltoalösningar, se gärna Milo Dahlmans lösning på detta http://www.sun-mar.se/. Trist nog finns det inga Svenska lösningar utan det är i USA och Kanada som man uppfinner detta. Inte minst kanske pga deras omfattande sjösystem där mycket av båttrafiken sker. Vi kommer förstås att installera mulltoa i vår båt i samband med ombyggnaden. Marknaden för riktigt bra mulltoalösningar torde vara enorm om man även lägger till husbilar och husvagnar.Jag finner det ofattbart att inte vi i Sverige istället tar täten i denna fråga som ändå ligger oss så nära.
Lasse Bengtsson krönikör i SBU:s tidning Båtliv avstår från att gå i polemik med Peter Brytte. Så här skriver han:
Vi har självklart olika inställningar mr Bryttne och jag. Men han missar hela tiden - läser inte vad jag skrivit och bara vad han tror att jag präntat ned. Det förstås inte bara mina egna synpunkter jag för fram - SBU står bakom dem.
Vad själva toafrågan anbelangar är det troligen så att det inte blir ett generellt förbud utan lokala sådana. Hur det blir får vi troligen veta när Lena Pedersson på Transportstyrelsen läger fram sin utredning den 1 dec.
Kommentar: Vad är din uppfattning i toalettfrågan. Ska båtfolket släppa ut sitt toaavfall orenat i havet eller är det dags för ett förbud?Skriv så publicerar vi.
(Bilder överst: Vänstra bilden föreställer toasug i Nynäshamn. Högra bilden långsseglaren Milo Dahlmanns mulltoa i "Artemisia II")

2 kommentarer:

  1. Hej
    Om man ser till att det blir lätt att tömma fritidsbåtars toalettavfall så kommer "problemet" med tiden att fasas ut. Kommuner, båtklubbar och organisationer borde ta ansvar redan nu. Det finns i dag statliga styrmedel som "LOVA-bidrag" vilket innebär bidrag med 50% vid installation av latrintömning.

    Det finns flera sugtömnings-pumpstationer och flytande tömningsstation för fritidsbåtars toalettavfall te.x http://pontoner.se/septitank-brygga.html
    Mvh

    SvaraRadera
  2. http://pontoner.se/septitank-brygga.html

    SvaraRadera