torsdag 5 november 2009

Var kan jag stoppa in kontakten?






















( Foto: NIMBUS. Elmotorns laddning ger en cruising speed på 23 knop, toppfart 27 knop, distans cirka 20 sjömil. Den tradionella bränslemätaren är ersatt med en "batteritankmätare"som visar hur mycket ström som finns kvar i batterierna.)


Var finns det eluttag som ger trefas elström 400 volt strömstyrka 32 ampere i svenska gästhamnar? Med ett sådant uttag tar det cirka fyra timmar att ladda batterierna i Nimbus E-Power - den nya elbåten som är en världsnyhet som visas på den pågående båtmässan Scandinavian Boat Show 2009 som pågår fram till söndag den 8 november.
Nu har vi sett båten som är en imponerande skapelse. (Undring: Varför har inte segelbåtstillverkarna kommmit på detta tidigare? Det måste vara en lättare grej att ha en segelbåt med elmotor med tanke på laddningen) Med ett vanligt eluttag tar det cirka 28 timmar att ladda batterierna på nya elbåten.
Ett batteri skall enligt tillverkaren klara 5 000 laddcykler vilket motsvarar en användning på 10 till 15 år. Enskilda cellmoduler kan vid behov bytas till en kostnad av ett eller ett par tusen kronor.

Nimbus nya elbåt går inte att köpa nu möjligen om fem år om intresset är tillräckligt. Båten kostar cirka 20 till 30 procent mer än en dieselbåt beroende på motoreffekt och batteribestyckning. Tillverkaren lovar att priset kommer att sjunka när batterierna och motorerna tillverkas i flera enheter.
En laddning räcker 20 sjömil ungefär distansen Nynäshamn - Dalarö. Toppfart 27 knop marschfart 23 knop. En energimätare visar hur mycket "kräm" som finns kvar. Om det blir stopp så skall en en liten dieseldriven generator som finna ombord hjälpa till att ta båten iland.

Nimbus E-power skall tillverkas i Mariestad, Storebro och Ryd. Exportmarknaden för elbåten bedöms bli stor inte minst i Europa där stora sjöar typ Bodensjön i Tyskland har stränga miljökrav på båtmotorer.


Båten skall testas av klassningssällskapet Norske Veritas och på sikt även anpassas till EU:s fritidsbåtdirektiv.


Läs mer om elbåten på http://www.nimbus.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar