tisdag 16 februari 2010

Inför Allt För Sjön; 103 år av båtmässor


(Bilden: Janicke Henriksons läsvärda minnebok kom 1985.)

Fråga: När öppnade den första båtmässan? Det var en fråga som kom upp när vi träffades över en fika häromdagen för att planera årets båtsäsong. Har Sverige någon tradition av båtmässor eller var båtmässor från början enbart en internationell företeelse?
”Båtfikare”

Svar: Sverige har i allra högsta grad en tradition när det gäller båtmässor. Vid en stor nordisk utställning i Köpenhamn år 1888 visade Sverige upp ett par intressanta långfärdskanoter. En av kanoterna var klinkbyggd av byggmästare Gummeson på Långholmsvarvet i Stockholm och visades fullt riggad och utrustad.
Den andra var en kanot byggd i plåt med vattentäta skott för att inte sjunka om den vattenfylldes. Ingenjör Undén i Klarafors hade ritat denna farkost.
Vid världsutställningen i Chicago år 1893 deltog Sverige med bland annat 25 hel- och halvmodeller som visade segelportens utveckling i Sverige sedan 1950-talet.
En av de första båtutställningarna i Sverige var 1907 på Kaptensudden i Stockholm. Då visades bland annat motorbåten ”Dixi” som är en av Sveriges äldsta och bäst bevarade motorbåtar.
Norden största båtmässa ”Allt för Sjön” har innan den kom till Stockholmsmässan i Älvsjö funnits i Ostermans marmorhallar och i Storängsbotten. Båtmässorna har arrangerats och styrts av båtindustrins branschföreningar i samarbete med båtlivets organisationer.
När ”Allt för Sjön” firade 50 år 1985 kom en mycket läsvärd minnesbok skriven av Janicke Henrikson. För oss läshungriga båtnördar har den en given plats i bokhyllan. (De flesta uppgifter i denna text kommer från boken ”Allt För Sjön 50”).
Årets upplaga av Allt För Sjön - den 75:e i ordningen - har öppet mellan den 6 och 14 mars 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar