torsdag 4 februari 2010

Jättekatta och veteranbåt på båtmässan i Göteborg.

Viking X i Sjöhistoriska Musets båthall i Stockholm


Årets båtsäsong har startat med första båtmässan i Göteborg som har öppet mellan den 6:e till och med den 14:e februari. En stor katamaran är ett av dragplåstren och det har inte varit helt lätt att få båten på plats. Så här berättar utställaren:
" Nu är hon i hamn på Båtmässan! Lagoon 400(Se bilden!)med Namnet "Svea af Käringön" blir den största segelbåt som någonsin visats på Båtmässan i Göteborg. Att se Båten "live" här på mässan blir en upplevelse. Att transportera hit båten har också varit en upplevelse. Här på Båtmässans hemsida följde vi Båtens och besättningens (Mikael af Ekenstam, navigatör / väderansvarig, Peter Törnblom, Filmfotograf / mediansvarig, Roland "regel" Jansson, Skeppare / tekniker) Resa till Båtmässan. . Vi var några som följde transporten, från Lindholmen, över Hisingen, över Älvsborgsbron, genom Gnistängstunneln, över Åbyfältet och över Korsvägen hit till Elfack. Det var en imponerande upplevelse.Nu ska hon putsas och nästa vecka kommer Mässans besökare Att kunna se Svea på Båtmässan."
Sjövet: Katamaran
Det berättas att "katamaranen" ursprungligen är namnet på en flotte som säga ha sitt utsprung på Ceylon numera Sri Lanka. Farkosten har också funnits i Sydamerika och i Stilla havet.
Utmärkande för flerskrovsbåten är mycket god begynnelsestabilitet och lågt vattenmotstånd, vilket möjliggör höga farter både under segel och för motor.
Större flerskrovsbåtar används även som långfärdseglare och som havskappseglare. De senare har flera hastighetsrekord vid överhavsseglingar.


Legendarisk veteranbåt

visas på mässan

En av Sveriges mest legendariska veteranbåtar, den omskrivna Petterssonbåten Viking X, kommer att visas på Båtmässan i Göteborg, 6–14 februari 2010. Viking X ingår i Sjöhistoriska Museets samlingar och det är första gången båten ställs ut på en mässa. Den kommer att finnas i Båtmässans speciellt uppbyggda träbåtshall, tillsammans med många andra vackra träbåtar. Det intressanta med Viking X är att den är i originalskick.

– Den är mycket varsamt renoverad, egentligen bara lackad, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Viking X har en spännande historia. Båten ritades 1925 av den legendariske båtkonstruktören CG Pettersson. Samma år gjorde CG Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han bland annat en fotograf och en levande maskot; grönapan Jocke. Sällskapet lämnade Stockholm 20 juli 1925.

Inombordsmotorn från Penta på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Efter att ha rundat södra Sverige tog det närmare tre månader att nå Narvik. Båten lastades därefter på tåget till Luleå, sjösatte igen och fortsatte sin resa i vinterväder till Stockholm, dit man anlände 15 veckor senare.

Världens största databas för fritidsbåtsritningar Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet håller som bäst på att skapa världens största databas för fritidsbåtsritningar. I februari flyttar skanningsprojektet in i träbåtshallen på Båtmässan i Göteborg.

– Vi uppmanar besökarna att ta med sig sina gamla ritningar till Båtmässan för att få dem dokumenterade. Vi har cirka 23 000 ritningar i våra arkiv men vi räknar med att lika många finns undangömda i människors byrålådor. Västkusten är en guldgruva när det gäller fritidsbåtsritningar, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar. Målet är att skanna 5 000 ritningar varje år. Alla ritningar kommer att finnas tillgängliga på Internet, om upphovsrätten tillåter.

Om CG Pettersson: CG Pettersson (1876–1953) är Sveriges mest kände båtkonstruktör. Han ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. CG Pettersson gav också namn åt Petterssonbåten som kom till under 1920-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar