torsdag 25 februari 2010

Mässnytt: Fjädersmarta Snubber!


Vi båtmänniskor är totalt insnöade på nya båtprylar - somliga bra, andra onödiga. Ur det kommande båtmässans Allt För Sjön (6-14 mars) aldrig sinande ström av nya prylar hittade vi denna kluriga lösning på att minska rycken i förtöjningen. Så här lyder reklamtexten:
"SMART – en ny förtöjningsfjäder för fritidsbåtar. Fjädern erbjuder med sin S-formade konstruktion en ny, snabb och enkel montering. SMART kan enkelt eftermonteras på befintlig lina och kräver ingen fri ände. Behovet av fjädringen kan enkelt regleras med antalet SMART som monteras på linan. Materialet är ett speciellt polyuretan med mycket bra åldringsbeständighet och elasticitet för alla väderförhållanden. Fjädern håller sin form och stretch i många år. När Du skall välja förtöjningsfjäder till Din båt blir SMART ett intressant alternativ, med sin praktiska lilla storlek och sin attraktiva mainblå färg. "
Utställare: WatskiMonternummer: C08:03

söndag 21 februari 2010

Snöbåt i vila

Foto: LIVET GENOM KAMERAN


Mässnytt: Fred 25 - hanterbar med bogramp


Sjölivet görs tillgängligt även för funktionshindrade, visar denna specialbyggda båt som visas på den kommande båtmässan Allt För Sjön i Stockholm 6-14 mars. Här lite uppgifter saxat ur ett pressmeddelande:

" Fiskeförening köper Fred 25 – den lättillgängliga båten för alla (Se Bilden!)
Hanterbara Båtar i Gräddö inleder året med att få en order på Fred 25 (tidigare Hantera 750) och kunden är Stockholms funktionshindrades frilufts-/fiskeförening. Huvudsakliga sponsorer är Arvsfonden och Leader UROSS, en ideell förening som utvecklar Roslagen och Stockholms skärgård.


Fred 25 är den enda serietillverkade båten som är tillgänglig för alla, och de viktigaste egenskaperna är den fällbara bogrampen och den plana durken. Detta i kombination med en flexibel och praktisk inredning gör Fred 25 till en båt i en klass för sig.
- Vi är jättenöjda över att många fler kommer att få tillgång till Stockholms skärgård. Att den första båten är såld redan innan den sett dagens ljus visar vilket uppdämt behov som finns, det är dags att någon ger marknaden vad den vill ha - en båt som alla kan använda. Säger Sven Bergqvist, VD på Hanterbara Båtar AB. 


Fiskeföreningen kommer erbjuda en rad aktiviteter för både barn och vuxna: naturstig, spinnfiske, trollingfiske, sälsafari, barnläger och naturupplevelser i Stockholms skärgård. De kommer också, som enda funktionshindrade lag, att delta i fisketävlingen Trollingtouren. 

 - Vår ambition är att sätta en ny standard för hur en båt ska fungera.
Alla båtar på marknaden har samma inbyggda fel kopplade till tillgänglighet och hanterbarhet – därför har vi utvecklat en båt som är tillgänglig för alla, samtidigt som den är extremt sjöduglig och vacker. Säger Fred Bergqvist, ansvarig för utvecklingen på Hanterbara Båtar AB. 

Fred 25 visas på Allt för sjön i Stockholm den 6-14 mars 2010, besök också www.hanterbarabatar.se 

 För mer information vänligen kontakta 
Sven Bergqvist, VD Hanterbara Båtar AB 
Telefon 073 616 35 29 
Mail sven@hanterbarabatar.se 


Om Hanterbara Båtar 
 Hanterbara Båtar tillhandahåller funktionella, vackra & kostnadseffektiva fritidsbåtar av hög kvalitet som kan brukas av alla oavsett rörelseförmåga. 

 Bolagets ambition är att skapa en ny standard för fritidsbåtar där funktionen står i centrum kombinerat med en tydlig och ändamålsenlig design. 


Fred 25 är Hanterbara Båtars nyskapande 7,5 meters aluminiumbåt med flexibel inredning, t.ex. så kan alla stolar fällas upp och vikas undan för att skapa maximal tillgänglighet och hanterbarhet. Förarstol och pulpet kan justeras för bästa komfort och pulpeten är förberedd för infälld GPS/Ekolod. Principen är enkel – alla ska kunna köra och använda Hantera 750, vilket resulterat i en båt som är praktisk, tillgänglig och säker.
Skrovet är extremt stabilt och erbjuder trygg färd i alla väder och bogpropeller i fören garanterar full hanterbarhet av en ensam skeppare. 
Kvalitén och tyngden är fantastisk och tillsammans med den mycket höga lägstanivån avseende utrustning i standardutförande är det en båt att lita på i alla lägen.
Utställare: Hanterbara Båtar AB
Sjövet kommentar:
En spännande båt inte minst för oss äldre medelålders plus med halvtaskiga knän och dålig balans. Många moderna båtar har smala skarndäck, knöliga pulpitar och saknar åtkomliga grabbräcken. Vi måste också ha rätt att få komma ut på sjön utan att riskera bryta benen eller ramla i sjön. Vi är också en köpstark konsumentgrupp som ofta haft större båtar tidigare och livet och nu önskar oss något mindre och mer hanterbart.

Vinterbåtar i Grundsunds hamn

Foto: GUNILLA GUNNARSSON

Mässnyhet: Pump för tömning av båtens septitank.




En av båtlivets aktuella fråga är om det skall bli förbud mot toautsläpp i havet. Gästhamnar med toasugar är en väg att gå för båtar som kan förvara sitt gråvatten i septitank. Flera företag har anammat ett växande behov av fungerande lösning. Här kommer ett exempel ur högen som visas på den kommande båtmässan Allt För Sjön i Mäshallarna, Stockholm 6-14 mars 2010.
Pumpar för tömning av septitankar och länsvatten I Sverige görs idag en storsatsning på att sänka fosfor- och kvävehalten i Östersjön. Ett sätt att uppnå målen är att båtar, stora som små, tar hand om sitt avfall vid särskilda tömningsstationer, istället för dumpning i havet. Flera länder omkring oss, T ex Finland, Danmark och Tyskland har restriktioner för direkt tömning i havet och det är bara en tidsfråga innan vi får det i Sverige med.
VÄTE Consulting erbjuder nu driftsäkra och kvalitativa pumpar för tömning av septitankar och länsvatten. Vogelsang GmbH är ett Tyskt väletablerat företag som återfinns inom alla typer av bortskaffningsteknik runt om i världen. De har över 70 års erfarenhet av pumpar till industrier, vatten- och reningsverk, jordbruk etc.
VÄTE Consulting innehar svensk agentur för Vogelsangs produkter. Det är med stolthet som vi representerar dessa driftsäkra och tillförlitliga pumpar för tömning av fritidsbåtars septitankar och länsvatten. Pumparna bygger alla på en beprövad och patentskyddad rotationsteknik vilket gör dem väldigt smidiga och behändiga. De är även byggda för att anpassas efter kundens behov, främst när det gäller pumptillbehör i olika kombinationer.
År 2009 beslutade regeringen att införa ett bidrag på upp till 50% till ideella föreningar som arbetar med att sänka fosfor- och kvävehalten i Östersjön, det så kallade LOVA-projektet. År 2010 planerar man att avsätta en ännu större budget för detta, som sugtömning i högsta grad är en del av.
Båtklubbar, marinor och gästhamnar kan enkelt slå fler flugor i en smäll genom att installera dessa fasta pumpanordningar vid kajen. Dels bidrar man till en bättre miljö och därmed trivsel, dessutom lockar det gäster med viljan att tömma sina båttankar. Utöver detta, kan man också få ett statligt bidrag, vilket kan göra hela anläggningen upp till 50% billigare. För mer detaljerad information om de olika pumpanordningarna, välkomnar vi er till Monter C07:39 på Allt för sjön 2010.
Utställare: Vogelsang Monternummer: C07:39

lördag 20 februari 2010

Svenska Uffe satsar på Transat 6,50 2011



I högen av pressmeddelanden från utställare på den kommande båtmässa Allt För Sjön (6-14 mars) finns följande spännande utmaning:
Ulf Brändström förbereder sig för den ultimata utmaningen att segla över Atlanten i en 6.50 meters båt (Se bilden!) Det har just blivit klart att Ulf Brändström som arbetar för GRPMS, under 2010 kommer att kvalificera sig för att under september 2011 anta utmaningen att segla över Atlanten.

Transat 6.50 är en av de tuffaste och mest extrema ensam seglingar över Atlantiska oceanen man kan göra. 90 segelbåtar endast 6,5 meter långa startar från La Rochelle i Frankrike för att ungefär 30 dagar och 8000 km senare gå i mål i Bahia, Brasilien.
Ulf är född och uppvuxen med segling och dess utmaningar och kan nu, tack vare sponsring från GRPMS, förverkliga en gammal dröm och utmaning. Båten kommer att finnas i GRPMS monter under mässan. För mer information, kontakta: Ulf Brändström 070-652 08 10
GRPMS är Storbritanniens ledande, oberoende distributör inom industrin för armerad plast i mer än 30 år och finns även sedan flera år i Sverige, Estland, Norge & Danmark.
Flaskpost från BLUR:
" Nu är det klart att det blir ett shorthandedforum under Allt för Sjön. Tack vara GRPMS, Stockholmsmässan och andra sponsorer så tror jag att vi kan få till ett riktigt bra event.
För att inspirera har vi Staale Jordan, känd från senaste Mini Transat, Ulf Brändström berättar om
sitt projekt och kanske ytterligare någon internationell soloseglare dyker upp… För alla som behöver tips inför säsongen kommer Anders Lewander att dela med sig av sina erfarenheter och vi kommer att få veta hur man vinner Watski 2star Baltic. Jag hoppas också vi hinner ha en diskussion om hur vi vill att shorthandedseglingen skall utvecklas framöver".
Lördag 13:e mars, 15:00-17:30
Allt för Sjön, Stockholmsmässan, lokal K11

Sjövet: Snipan- en nordisk båttyp!

Modern snipa SEAFURY 730 på västkusten


Snipan är en är en spetsgattat båttyp av nordisk ursprung ofta en så kallad allmogebåt. Båten har en smal spetsig för och akter och ett stävsprång och förr i tiden riggades sniporna med två master och spri- och toppsegel. Kända sniptyper av äldre modell är Gotlandsnipan, Vättersnipan och Norrlandssnipan. Marinens så kallade valbåt (eng, whalebåt) anses härstamma från sniptypen.

Gotlandssnipan användes för laxfixe redan på 1600-talet då öppna snipor fiskade ända upp i norra Kvarken.

Snipnytt : Finska Simppu 620

Här kommer en spännande nyhet ur högen av pressmeddelanden från den kommande båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 6 - 14 mars.
"Simppu 620(bilden) är en klassisk nordisk snipa, men med innovationen utombordsmotor i brunn. Det ger många fördelar - lätt installation och service, utmärkt manövrerbarhet, fri durkyta i hela båten. Det gör båten lika lämplig för transporter som för fritid och fiske. Utmärkt ekonomi tack vare lågt pris och liten förbrukning. Vid fem knop drar en 8 hk motor 2 dl per sjömil. Glöm allt jäkt med Simppu 620, och njut av lata dagar på sjön!
Snipan Simppu 620 tar båtfärder tillbaka till ursprunget. Den är en rymlig och stabil snipa, med en utombordsmotor monterad i en brunn. Valet av denna lösning gör båten mycket prisvärd och tillgänglig för de flesta.
Simppu 620 har ballast i kölen, och klarar utan problem att två man står på relingen, som t ex när man tar upp nät. Simppu 620 är självlänsande vid bryggan, och kräver lite underhåll. Motoralternativen är utombordsmotor upp till 15hk, eller elmotor, som ger en toppfart motsvarande en 6-8hk bensinmotor.(Komer 2010). Sammantaget en utmärkt båt att ha vid fritidshuset för kortare transportsträckor, fiske med spö eller nät, eller för trygga familjeutflykter.

Simppu startade som ett projekt där båtens initiativtagare i Satavan Venepalvelu ville bygga en stabil båt åt sig själva att användas vid fritidshusen. Ryktet spreds, och många andra beställde båtar. Till slut beslöt Satavan Venepalvelu att ta upp produktionen på allvar. Simppu legotillverkas nu i Nyslott av samma företag som legobygger för många kända båttillverkare, t ex Sea Star. Båten är en succé i Finland, och ligger redan på sjätte plats i registreringsstatistiken efter endast ett år.

Miljöalternativet Från första början har elmotor varit ett alternativ. Ett lättdrivet deplacementsskrov som Simppu 620 kräver måttligt med effekt för att nå upp och lite över sin vattenlinjefart. Därför kan Simppu 620 göra ca sex - sju knop med en 4-6kW elmotor - ett miljövänligt alternativ som intresserar allt flera. Med en 8hk bensinmotor har förbrukningen å andra sidan uppmätts till 0,45 l/nm vid maxfart och ca 0,2 l/nm vid 5 knop - en relativt ringa miljöbelastning även det. Och med 15 hk och trimplan toppar Simppu 11 knop, för den som vill ha längre aktionsradie. "

Tekniska data Produktutveckling: Satavan Venepalvelu Oy Längd ö.a.: 6,10m Bredd: 2,30m Tomvikt: 450kg Maxvikt: 890kg Certifierad för: 6 personer Maxeffekt: 15hk Maxhastighet: 7 (11) knop med bensinmotor, 6-7 knop med elmotor Standardutrustad med: Stävskena,avbärarlist, årtullar Extra utrustning: Akterkapell med fönster, hamnkapell, etc Distribution i Sverige: CBOAT
För ytterligare information, kontakta: Calle Boucht, CBOAT, 070-5930934, cboat@boucht.eu Simppu 620 är ännu ett exempel på snipans comeback: Den bjuder på utrymme, stabilitet, ekonomi, och är - om du vill - ytterst miljövänlig.


torsdag 18 februari 2010

Båtklubbens sociala värde




Båtsport har ett socialt värde för unga och gamla - inte minst pysslandet med båten i den tidiga våren med dagsmeja och sol. Båtklubben är kanske det bästa exemplet på att båtliv intebara är en överklassport för de besuttna med tjocka plånböcker.
Classic Boat Show - den gamla båtklubben - är ett spännande tema på årets upplaga av båtmässan Allt För Sjön (6 - 14 mars) i Stockholmsmässan, Älvsjö. Här följer en lista på de som är med.
Classic Boat Show i Charliehallen är den stora begivenheten för många besökare. Temat för årets mässa är "Den gamla båtklubben" Heleneborgs Båtklubb kommer att vara på plats, de fyller 90 år i år. Besök även de övriga föreningar och klubbar som ställer ut i Classic Boat avdelningen.
- Heleneborgs Båtklubb (Se bilden!) är känd för de flesta som passerat genom Pålsundet eller sneglat ner från Västerbron. Det är stockholmsklubben mellan broarna till Långholmen. Här finns bland annat en av Sveriges finaste samling träbåtar. En syn som sightseeingbåtarna numera gör en extratur för! 
Detta är också klubben som SVTs ”Sommarpratarna” och ”Sjön suger” med Lennart Jähkel och Johan Ulveson startar ifrån!
Välkomna till Heleneborgs Båtklubb på Allt för Sjön!"Följande föreningar och organisationer kommer att delta på årets Classic Boat Show - avdelning:Coronet Yacht Club - monter C23:30Föreningen Sofia Linnea - monter C24:43
Föreningen Skärgårdsmuseet - monter C24:15Föreningen Ångfartyget Mariefreds Vänner - monter C24:51GYS Gaff Yacht Society - monter C24:21Heleneborgs Båtklubb - monter C23:29Herlin-Sällskapet - monter C24:19Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar - monter C24:11
Museihuset
- monter ÖH:05
Sail Yacht Society - Förening, monter C24:23Sjöhistoriska Museet - monter C24:13Stiftelsen Scandinavian Classic Yacht Trust - monter C24:25Stiftelsen Skeppsholmsgården - monter C24:55Stiftelsen Skärgårdsbåten - monter C24:53Svenska Fyrsällskapet - monter C23:11Svenska Skärgårdskryssareförbundet - monter C24:41Sveriges ÅngbåtsFörening - monter C24:59
Sällskapet Roland Svenssons Vänner - monter C24:17

tisdag 16 februari 2010

Inför Allt För Sjön; 103 år av båtmässor


(Bilden: Janicke Henriksons läsvärda minnebok kom 1985.)

Fråga: När öppnade den första båtmässan? Det var en fråga som kom upp när vi träffades över en fika häromdagen för att planera årets båtsäsong. Har Sverige någon tradition av båtmässor eller var båtmässor från början enbart en internationell företeelse?
”Båtfikare”

Svar: Sverige har i allra högsta grad en tradition när det gäller båtmässor. Vid en stor nordisk utställning i Köpenhamn år 1888 visade Sverige upp ett par intressanta långfärdskanoter. En av kanoterna var klinkbyggd av byggmästare Gummeson på Långholmsvarvet i Stockholm och visades fullt riggad och utrustad.
Den andra var en kanot byggd i plåt med vattentäta skott för att inte sjunka om den vattenfylldes. Ingenjör Undén i Klarafors hade ritat denna farkost.
Vid världsutställningen i Chicago år 1893 deltog Sverige med bland annat 25 hel- och halvmodeller som visade segelportens utveckling i Sverige sedan 1950-talet.
En av de första båtutställningarna i Sverige var 1907 på Kaptensudden i Stockholm. Då visades bland annat motorbåten ”Dixi” som är en av Sveriges äldsta och bäst bevarade motorbåtar.
Norden största båtmässa ”Allt för Sjön” har innan den kom till Stockholmsmässan i Älvsjö funnits i Ostermans marmorhallar och i Storängsbotten. Båtmässorna har arrangerats och styrts av båtindustrins branschföreningar i samarbete med båtlivets organisationer.
När ”Allt för Sjön” firade 50 år 1985 kom en mycket läsvärd minnesbok skriven av Janicke Henrikson. För oss läshungriga båtnördar har den en given plats i bokhyllan. (De flesta uppgifter i denna text kommer från boken ”Allt För Sjön 50”).
Årets upplaga av Allt För Sjön - den 75:e i ordningen - har öppet mellan den 6 och 14 mars 2010

måndag 15 februari 2010

79 200 båtsugna på mässan i Göteborg




Fler besökare och mer affärer på årets Båtmässa Fler besökare än förra året, många affärer och nöjda utställare. Det blev resultatet av årets Båtmässa, som stängde portarna på söndagen. Svenska Mässan kunde räkna in ca 79 200 besökare, vilket är ungefär 2 500 fler än förra året.
– Vi gläder oss verkligen över att Båtmässan i år lockat fler besökare. Det visar att det personliga mötet är viktigast, trots att vi lever i en digital värld. Mässan visar också att det våras för båtbranschen. Vi svenskar har fått tillbaks svår framtidstro och vi vill återigen investera i vår fritid, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Under Båtmässan har det gjorts affärer som aldrig förr. Det gäller både stora och små båtar, kanoter och tillbehör. – Det började bra redan första dagen. Vi hade en kraftig försäljningsökning, jämfört med förra året. Sedan har trenden hållit i sig under hela Båtmässan, säger Håkan Steen, regionchef för Seasea Båttillbehör. – I första hand har besökarna varit intresserade av komfortprodukter, alltså tillbehör som gör livet enklare ombord på båten. Det gäller alla typer av båtar.
Jessica Linder, marknads- och försäljningsansvarig på familjeföretaget Linder, berättar att man sålt 50 båtar och kanoter under mässan till priser från 12 000 till 160 000 kronor.
Vi är positivt överraskade. Intresset har varit större än vi väntat oss. Vi har märkt att miljön blir allt viktigare. Båten ska hålla länge, motorn behöver inte vara så stor och bränslekostnaden ska vara mindre.
Intresset för större båtar har också varit stort under Båtmässan. Nordic Marine visade motorbåtar på 25 till 50 fot. – Vi har sålt tre Targa 27:or på vardera cirka två miljoner och en Targa 44 på ca 8 miljoner. Dessutom har vi fått fler intresseanmälningar än tidigare år. Eftersom vi säljer kundanpassade båtar är det nu, när mässan är slut, som vårt stora arbete börjar, säger Calle Olsson, delägare i Nordic Marine. V
(Källa: Båtmässan, Göteborg)

Ungdoms-VM med Laser-segling i Turkiet.


Istanbul i Turkiet blir värd för 2010 års Volvo Youth Sailing ISAF VM. OS-jollen Laser är en av de tävlande klasserna (bilden)
Den unika turkiska staden där öst möter väst kommer etapp den 40: e upplagan av evenemanget. Mästerskapet, som anordnas av den turkiska Sailing Federation, kommer att äga rum i Atakoy Marina på Marmarasjön 8-17 juli.
Istanbul kommer också att fira att det är Europas kulturhuvudstad 2010, med EM är i centrum för sin sommar idrottsliga program.
För första gången i regattan kommer det att finnas åtta flottor, med högpresterande jolle öppen klass, 29er, läggs till i schemat. Konkurrenterna kommer att ha en extra träning dagen att bekanta sig med villkoren i den södra änden av Bosporen sundet.
En presskonferens featuring ministern för idrott för Turkiet, Göran Petersson, ISAF ordförande och HM Kung Konstantin, ISAF president Honour, fira händelsen.
Petterson sa att han var övertygad om Turkiet skulle skede en enastående händelse.
"De många större händelser som Turkiet har varit värd är bevis för detta, säger Petterson. "Många mästerskap, två OS-kval, vindsurfing händelser och Turkiet kommer också värd de 470 män och kvinnor världsmästerskap.
"Det Atakoy Marina är en passande plats för evenemanget. Inte bara denna småbåtshamn erbjuder bra faciliteter och bra väder så innebär det även geografiskt den plats där både Asien och Europa möts."
(Källa: Volvo Ocean Race)

lördag 13 februari 2010

Ubåtkrisen 1980-1990: NATO-ubåt övade i Mysingen.


.






Ubåtsjakten i Horsfjärden i Stockholms södra skärgård hösten 1982 pågick i fem veckor och vållade en stor internationell uppmärksamhet. Ubåtsjakten blev resultatlös. Tre år senare i juni 1985 deltog en NATO-ubåt i södra skärgården enligt det avtal om ubåtsräddning som Sverige hade med flera NATO-länder. I övningen deltog bland annat den svenska ubåtsräddningsfarkosten URF:en.

Visst var det en NATO-ubåt inne i Stockholms skärgård på försommaren 1985 samma år som ubåtsdebatten rasade som hetast. Två år efter att Sveriges protesterat mot Sovjetunionen för ubåtskränkningar i Horsfjärden 1982 så styrde den danska ubåten ”Späckhuggaren” in i Mysingen söderifrån förbi minspärrar och hydrofoner vid Mälsten och parkerade sig på cirka 40 meters djup vid norra inloppet till Nynäshamn strax söder om Muskö.
Där mötte den danska NATO-ubåten en svensk miniubåt och genomförde en livräddningsövning enligt det avtal som Sverige hade med NATO-länderna Danmark, Norge och Storbrittanien tillika med Warszawapaktlandet Polen. Avtalet gick ut på att Sverige i fredstid skulle bistå länderna vid en ubåtsolycka med sin unika ubåtsräddningsfarkost kallad ”URF:en”.
Den livräddningsövning som genomförde på 40 meters djup gick ut på att URF:en av marinen kallad ”Smurfen” gick ner och dockade på den skadade ubåten, plockade upp besättningen och steg sedan till ytan. Marinens minubåt som sjösattes första gången 1979 kunde rädda upp till 35 människor från en sjunken ubåt ända ner till 450 meters djup. URF.en förmåga att navigera var begränsad. Ekolod, gyrokompass och hydrofon fanns ombord plus en undervattenstelefon som gick att kommunicera ned ytan. I livräddningsövningen med den danska ubåten kom URF:en vilse en gång.
URF;en av 1985 års modell vägde 52 ton och lyftes i en specialkran och ställdes på en trailer. Hon är 15 meter lång och tryckskrovet är i samma material som de amerikanska atomubåtarna. Farte cirka 3 knop. Maskinen är elektrohydraulisk och batterierna räcker för 10 till 20 timmars gång.
Om en ubåtsolycka inträffar i Östersjön så fraktas URF:en på en specialtrailer till närmaste hamn och bogseras sedan ut till olycksplatsen. Där får hon manövrera själv.
Det gäller för besättningen att hitta den skadade ubåten och placera en krans av en räddningssluss ovanpå en lucka i däcket som sedan besättningen kan klättra up genom. URF:en trycks fast på ubåtsskrovet som en diskpropp. Efter tryckutjämning öppnas luckor och de nödställda klättrar upp i räddningsrummet.
För att kunna träna ubåtsräddning hade URF-en 1985 en plattform i Horsfjärden på cirka 40 meters djup med en luckattrapp från en ubåt. Den 19 januari år 1984 dök URF-en ner på 342 meters djup nära Landsortsgraven, djupaste platsen i Östersjön.

fredag 12 februari 2010

Händig, Hurtig, Djärv - alltid beredda båtar


De tre bevakningsbåtarna Händig, Hurtig och Djärv tillhör Fjärde sjöstridsflottiljen och nämns i samband med Försvarsmaktens monter i båtmässan i Göteborg som avslutas i helgen..
De värnpliktiga besättningarna får en grundläggande fartygs- och skyddstjänstutbildning ombord innan de kastar loss första gången. Varje fartygschef bedömer när det är säkert att gå ut med den nya besättningen men man räknar med att snart vara redo att gå ut på sitt första sjöövervakningsuppdrag.
De relativt små båtarna har sina begränsningar framförallt vad det gäller bunker, matförråd, uthållighet och sjögång. – När vågorna är över två meter får man börja anpassa kurs och fart, särskilt i början innan de nya har fått sjövana, säger Göran Nolén, chef på HMS Hurtig. Med den relativt lilla besättningen måste man även anpassa arbetspassens längd så att man får maximal uthållighet.
Normalt delas beredskapen jämnt mellan de tre fartygen, som också får stöd från bevakningsbåtar ur tredje sjöstridsflottiljen. Besättningarna är ute i en vecka, vilar en vecka, sedan utbildar de sig och vårdar båten under en vecka. Under tiden de är i beredskap kör de ett tiotimmarspass varje dygn på olika tider. Det är ett hårt arbete och arbetspassens varierande innehåll styrs av Sjöbevakningscentralens behov.
– Fartygen kvalitetssäkrar den lägesbild som man får genom bland annat det automatiska identifieringssystemet. Det sker genom att kontrollera att rätt information sänds ut från de trafikerande fartygen, berättar Leif Nellmer, chef på HMS Djärv. Bevakningsbåtarna går ut nära fartygen och ropar upp dem på VHF-radion för att kontrollera att informationen stämmer. Bevakningsbåtarna har även förmåga och mandat att genomföra utfrågning om man misstänker att allt inte står rätt till.
Genom att finnas ute och visa upp den svenska örlogsflaggan skapar bevakningsbåtarna förtroende för Sverige och vår förmåga att hävda vårt territorium. Båtarna är utrustade med tunga och lätta kulsprutor och en viktig del av utbildningen är just förmågan att kunna använda vapen. En ytterligare effekt av att ständigt vara ute till sjöss gör också att bevakningsbåtarna ofta upptäcker och hjälper till vid sjöräddningsuppdrag.
Detta är en av de viktigaste delarna i marinens arbete idag och det genomförs varje dag, året runt, i skarpt läge
(Källa: Robin von Euler, FÖRSVARSMAKTEN)

Iskallt kattakör


Besättningen ombord i katamaranen Svea af Käringön som visas på båtmässan i Göteborg fick uppleva en iskall segling från Frankrike. Peter Törnbloms bild av den isiga pulpiten ovan visar att vi just nu upplever den kallaste vintern på cirka 30 år med minusgrader i en dryg månad.

Sjövet: Blyplätt


Vad väger en plätt? frågade DN:s lustfyllda sida NoN nyligen och här ett försök att svara på frågan ur marin synvinkel. Till lands används ibland uttrycket "lätt som en plätt" vad det nu kan betyda.

"Frågan dyker upp då och då ur havsdjupet när vi sjöbusar skall till och lätta ankar för dagen. Sjöordet "blyplätt" är namnet på ett skålankare som används som akterförtöjning i goväder. Blyplätten ser ut som en tallrik med en liten stång i mitten och en ögla överst. Plätten kan också ha kanter för att greppa bättre i bottensedimentet.

Hårda sandbottnar har blyplätten svårt att få fäste i. För att blyplätten skall ligga tajt mot sjöbotten rekommenderas en kättingtafs på ett par meter.

Lätt som en plätt är knappast vår bly plätt som väger så där en tolv kilogram. Kräver armstyrka för att få upp över sargen. Goda vindar från kajutan!"

(Källa: Dagens Nyheters NoN-sida 10 februari 2010)

tisdag 9 februari 2010

Slutbajsat i lagunen? Kustkonferensen ger besked.



Blir det en lag som förbjuder toautsläpp från fritidsbåtar? Den frågan avhandlas på Kustkonferensen som har miljö som tema och arrangeras 9-10 februari på Båtmässan i Göteborg. Kustkonferensen kommer att invigas av infrastrukturminister Åsa Thorstensson. – Alla i båtbranschen träffas på Kustkonferensen. (Bilden visar symbol för toasug. Hur många svenska hamnar har denna service?)

"Här kommer vi att ta ett konkret avstamp in i framtiden och det kommer att ske i miljöns tecken," säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Kustkonferensen inleds på tisdagen med en halvdag om båtlivets viktigaste framtidsfråga – miljön. Här kommer bland annat Båtmiljörådet att presentera ett nytt förslag till miljöprogram för fritidsbåtar.

Kustzonsprojektet – Sveriges första pilotprojekt kring en integrerad kustzonsplanering – presenteras.

Svenskt Marinteknisk Forum talar om miljödeklaration för fritidsbåtar och Västra Götalandsregionen pekar på de viktigaste frågorna i den regionens maritima strategi. Moderator är Stefan Edman, författare och miljödebattör.

Onsdag förmiddag ägnas åt nyheter, trender och innovationer som påverkar och förändrar den martima sektorns framtid. Konferensen heter ”På vågens framkant”. Nimbus visar E-power new generation, världens första elbåt för den kommersiella marknaden. Aspen Alkylat presenterar mobila tankstationer med renare bensin. Nya internationella innovationer och perspektiv inom anti-fouling forskningen kommer också att presenteras. Seaways miljöhamn där båten parkeras på torra land och båtpooler är annat som tas upp under denna konferens.

På eftermiddagen blir det seminarium om bevarande och utveckling i kustzon med Stefan Edman.

Bohuslän är en drivkraft inom den expanderande besöksnäringen. På samma gång ställs frågan – finns det en risk att Bohuslän förlorar sin själ?

Det här är en frågeställning som är lika aktuell för alla Sveriges kustregioner.

(Källa: Båtmässan i Göteborg)

lördag 6 februari 2010

Kolla flytkraften: Klarar din båt sju gubbar?


Kolla flytkraften på båten du tänker köpa? Det låter som en självklarhet men är inte alltid så. På 1970-talet då flytsäkerheten stod i fokus så hände det att även stora varuhuskedjor sålde småbåtar som sjönk om de vattenfylldes.
Sjöfartsverkets båtprovning rensade bort de flesta sjunkbåtarna och den "Blå Skylten" var länge en garanti för denna flytsäkerhet. När Sverige gick med i EU ersattes den blå skylten med en CE-märkning som också skall ge samma flytgaranti på småbåtar. Tyvärr har debatten bleknat lite och det finns anledning att vara vaksam.
(Bilden ovan visar en av marknadens mest sålda småbåtar strax under fem meter med sju gubbar ombord - det vill säga det antal som båten är godkänd för)

torsdag 4 februari 2010

Jättekatta och veteranbåt på båtmässan i Göteborg.

Viking X i Sjöhistoriska Musets båthall i Stockholm


Årets båtsäsong har startat med första båtmässan i Göteborg som har öppet mellan den 6:e till och med den 14:e februari. En stor katamaran är ett av dragplåstren och det har inte varit helt lätt att få båten på plats. Så här berättar utställaren:
" Nu är hon i hamn på Båtmässan! Lagoon 400(Se bilden!)med Namnet "Svea af Käringön" blir den största segelbåt som någonsin visats på Båtmässan i Göteborg. Att se Båten "live" här på mässan blir en upplevelse. Att transportera hit båten har också varit en upplevelse. Här på Båtmässans hemsida följde vi Båtens och besättningens (Mikael af Ekenstam, navigatör / väderansvarig, Peter Törnblom, Filmfotograf / mediansvarig, Roland "regel" Jansson, Skeppare / tekniker) Resa till Båtmässan. . Vi var några som följde transporten, från Lindholmen, över Hisingen, över Älvsborgsbron, genom Gnistängstunneln, över Åbyfältet och över Korsvägen hit till Elfack. Det var en imponerande upplevelse.Nu ska hon putsas och nästa vecka kommer Mässans besökare Att kunna se Svea på Båtmässan."
Sjövet: Katamaran
Det berättas att "katamaranen" ursprungligen är namnet på en flotte som säga ha sitt utsprung på Ceylon numera Sri Lanka. Farkosten har också funnits i Sydamerika och i Stilla havet.
Utmärkande för flerskrovsbåten är mycket god begynnelsestabilitet och lågt vattenmotstånd, vilket möjliggör höga farter både under segel och för motor.
Större flerskrovsbåtar används även som långfärdseglare och som havskappseglare. De senare har flera hastighetsrekord vid överhavsseglingar.


Legendarisk veteranbåt

visas på mässan

En av Sveriges mest legendariska veteranbåtar, den omskrivna Petterssonbåten Viking X, kommer att visas på Båtmässan i Göteborg, 6–14 februari 2010. Viking X ingår i Sjöhistoriska Museets samlingar och det är första gången båten ställs ut på en mässa. Den kommer att finnas i Båtmässans speciellt uppbyggda träbåtshall, tillsammans med många andra vackra träbåtar. Det intressanta med Viking X är att den är i originalskick.

– Den är mycket varsamt renoverad, egentligen bara lackad, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Viking X har en spännande historia. Båten ritades 1925 av den legendariske båtkonstruktören CG Pettersson. Samma år gjorde CG Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han bland annat en fotograf och en levande maskot; grönapan Jocke. Sällskapet lämnade Stockholm 20 juli 1925.

Inombordsmotorn från Penta på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Efter att ha rundat södra Sverige tog det närmare tre månader att nå Narvik. Båten lastades därefter på tåget till Luleå, sjösatte igen och fortsatte sin resa i vinterväder till Stockholm, dit man anlände 15 veckor senare.

Världens största databas för fritidsbåtsritningar Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet håller som bäst på att skapa världens största databas för fritidsbåtsritningar. I februari flyttar skanningsprojektet in i träbåtshallen på Båtmässan i Göteborg.

– Vi uppmanar besökarna att ta med sig sina gamla ritningar till Båtmässan för att få dem dokumenterade. Vi har cirka 23 000 ritningar i våra arkiv men vi räknar med att lika många finns undangömda i människors byrålådor. Västkusten är en guldgruva när det gäller fritidsbåtsritningar, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar. Målet är att skanna 5 000 ritningar varje år. Alla ritningar kommer att finnas tillgängliga på Internet, om upphovsrätten tillåter.

Om CG Pettersson: CG Pettersson (1876–1953) är Sveriges mest kände båtkonstruktör. Han ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. CG Pettersson gav också namn åt Petterssonbåten som kom till under 1920-talet.

onsdag 3 februari 2010

Solcellsdriven hybridbåt gör 3 knop!




Den kommande båtmässan Allt för Sjön i Stockholm som öppnar den 6 mars på Stockholmsmässan i Älvsjö lovar en tydlig miljöprofil och flaggar nu för en ny hybridbåt som drivs med solceller, el och en dieselmotor. Så här skriver båtmässan i en pressmeddelande:
"Nu kommer de gröna båtarna. Världens första större serietillverkade hybridmotorbåt premiärvisas på den Allt för sjön, Nordens största båtmässa. Den drivs med solceller, el och en dieselmotor. Med enbart solcellsdrift går den i tre knop, tills solen går ner. En annan hybridbåt är svenska Jens28 som har världs­premiär på mässan. Allt för sjön öppnar för allmänheten den 6 mars på Stockholmsmässan.
Greenline 33 Hybrid (bilden ovan) är en färdigutvecklad och miljöanpassad fullhybridsbåt som kan köras enbart på de solceller som täcker en stor del av rufftaket.
Med solcellsdrift går den i tre knop. Cellerna laddar även ett batteri som fulladdat ger den en fart på fem knop i 20 distansminuter. Båten har en aktionsradie på 700 sjömil i sju knops fart med dieseldrift och en förbrukning på 0,57 liter per sjömil samt CO2 utsläpp på 15 gram. Med dieseldrift gör den 15 knop. Batterierna laddas genom solcellerna, dieselmotorn eller landanslutning.
Företaget som utvecklat båten, Seaway, har patentsökt skrovet vilket är anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 15 knop. Jämfört med ett deplacerande skrov är förbrukningen enligt tillverkaren, bara hälften och jämfört med ett semideplacerande skrov som har dubbla motorer är förbrukningen fyra gånger mindre.
Greenline 33 har en modern design, som är klassisk på samma gång. En traditionell ”trawler” form kombinerat med formerna hos en modern salongsbåt. Båten vänder sig till miljömedvetna människor som värdesätter hav och natur. Ute till havs kan den gå på diesel- eller eldrift och i hamnar nyttjas med fördel den tysta eldriften. I Sverige säljs båten av Bavia Yacht AB
.

Sjövet kommentar:

Ordet "hybrid" kan bland annat härledas till växtriket och betyder korsning av två arter av växter eller djur. En hybridbåt kan drivas med olika kraftkällor. Spännande är att få se en segelbåt som under segel har en propeller som snurrar där bak och laddar ett batteri som sedan används för ut- och ingång i hamn. Skulle inte en sådan konstruktion eliminera konventionella dieselmotorer helt?

Vi kan se fram mot en spännande utveckling av miljövänliga båtar.

Kolla in solcellerna på rufftaket på bilden ovan!

måndag 1 februari 2010

Brittisk seglargisslan i Somalia vädjar om hjälp.















De två brittiska seglarna Rachel och Paul Chandler som suttit som gisslans hos somaliska pirater sedan i oktober 2009 vädjar nu om hjälp till världssamfundet. En somalisk läkare som fått träffa paret säger att kvinnan Rachel Sandler mår dåligt och gav ett förvirrat intryck. Seglarparet hålls åtskilda av piraterna, och kvinnan får sitta i ett litet tält bevakad av beväpnade vakter.
”Vi har inga pengar och vi kan inte betala lösen. Vi behöver hjälp från regeringen eller från vem som helst som kan hjälpa oss härifrån, sade seglarparet till nyhetsbyrån APF:s fotograf Mohammed Dahir som fått träffa paret. Kvinnan är 56 år och mannen 60 år gammal.
När paret kidnappades av somaliska pirater den 23 oktober berättade Paul Chandler har berättat för den brittiska tv-kanalen ITV News att han och hustrun rövades bort från sin fritidsbåt "Lynn Rival" och att piraterna lade beslag på allt av värde i båten. Paret flyttades senare till det singaporeanska lastfartyget MV "Kota Wajar" som pirater kapade tidigare i oktober. Den brittiska marinkåren hittade senare Chandlers båt övergiven ute på internationellt vatten utanför Somalia. Storbritanniens premiärminister Gordon Brown uppmanade piraterna att "snarast" släppa de båda britterna fria.Makarna Chandler hade lämnat Seychellerna för att segla mot Tanzania när kaparna bordade deras båt.
Pirater begärde en lösensumma på sju miljoner dollar. Den brittiska regeringen meddelade då att de inte tänkte betala ut några pengar för seglarna.
Somaliska pirater uppges nu hålla 13 fartyg och cirka 250 sjömän som gissland. En sjökapten sköts till döds i mitten ab november i fjol. Sverige har deltagit med två kustkorvetter under 2009 i en internationell insats mot piraterna i Adenviken med huvuduppgift att skydda FN:s fartygsfrakter med mat till svältens Somalia.

( Bilder: Segelbåten "Lynn Rival". Seglarparet Paul och Rachel Sandler som varit gisslans i snart 100 dagar. Nytagen bild av Paul Sandler som undersöks av somalisk läkare. En avmagrad Rachel undersöks av samma läkare. FOTO MOHAMED DAHIR/AFP. Somalisk båtkapare - öppen båt som drivs med stor utombordsmotor. Beväpnade pirater)