torsdag 8 november 2012

Fyrspaning: FORTSATT NYTTA FÖR SJÖFARTEN

  
 Många av Sveriges dryga 2 000 fyrar fortsätter att göra nytta för sjöfarten. Om de elektroniska systemen ombord fallerar så ska fyren finns där som en backup för traditionella terrestra och astronomiska nautiska metoder. 
  Det är budskapet från fyrarnas myndighet Sjöfartsverket i senaste numret av verkets tidning Sjörapporten. Trots nya navigationshjälpmedel som satellitnavigator GPS , AIS med mera elektroniskt godis. Varje fartyg under gång kan numera fastställa sin egen position nära på decimetern och även se omkringvarande fartygs positioner, destinationer och kurser. Det är lätt tro att ett system som bygger på optisk kontakt spelat ut sin roll. Så är det inte säger myndighetens fyrexperter som spår fyrarna "en ljus framtid".
  Känns tryggt för oss som lärde oss krysspejling, två bäringar och utseglad distans, radarcheck, Decca navigator, Loran, haversinteoremet och annat trigonometrisk kunskap som krävs för att räkna fram sin position. För att inte tala om död räkning med departur och sådant som numera påminner om poesi.
  Sjöfartsverket bygger till och med nya fyrar oftast en fackverkskonstruktion som drivs med solcellsdriven LED-armatur. Esbjörn Hillberg, ordförande i Svenska Fyrsällskapet har inget emot denna utveckling - men de gamla fyrmiljöerna får inte förstöras. De är en del av vårt kulturarv.
  Sjöfartsverket gör nu nautiska bedömningar om vilka fyrar som behövs ur nautisk synvinkel. De som blir över måste underhållas, säljas eller vad det nu bli - och så blir det diskussion om vem som skall betala. 
    I september 2013 kommer en statlig utredning vilka fastigheter av kulturhistoriskt värde som staten bör äga.
(Bilden föreställer Landsorts fyr - en av Sveriges äldsta och vackraste.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar