måndag 26 november 2012

Signalspaning: HÅLL UNDAN FÖR MIG!




  Att kommunicera med signalflaggor är en gammal tradition till sjöss. När sociala medier ger hål i själen så är de färggranna signalflaggorna en väg till ett gladare humör.
  Till sjöss kan en kod av en eller flera signalflaggor hissas i mastens spridare och kan läsas av andra båtar i närheten. Koden betyder samma sak på olika språk, vilket framgår av den internationella signalbok som är skriven på flera språk.
  Om vi till exempel möter en japansk segelbåt som har signalen AE2 hissad så betyder den "Jag kommer att överge mitt fartyg om ni inte stannar hos mig färdig att hjälpa".
  Lättast att förstå är de enställiga signalerna, då det räcker att bara hissa en flagga. Osäkra skeppare som vill vara i fred kan hissa bokstaven D som betyder "Håll undan för mig. Jag manövrerar med svårighet".
  Deppiga besättningar, som lider brist på sociala kontakter, kan hissa signalflagga K som betyder "Jag önskar upprätta förbindelse mer er".
  För kritiska situationer till sjöss finns det många signaler. Signalen V betyder kort "Jag behöver hjälp" och AC "Jag måste överge mitt fartyg". Om skepparen hissar koden AD som betyder den "Jag överger mitt fartyg, som drabbats av atomolycka och kan tänkas avge farlig strålning".
 Signaler för kollisioner börjar med bokstaven H och HV betyder "Har ni varit i kollision?" Signalen HY2 betyder "Jag vet inte vad som hänt det fartyg som jag kolliderade med". Börjar segelbåten att läcka går det bra att hissa HZ som betyder "Jag är i trängande behov av läcktätningsmatta".
  För osäkra navigatörer passar koden PL2 "Skall jag behålla min nuvarande kurs?" eller varför inte signalen PK "Jag kan inte styra utan hjälp" eller PMI "Gå före och visa vägen!"
  Vädersignaler börjar på signalbokstaven V och möter ni en båt med signalflaggorna VL i spridaren så reva seglen ordentligt. Signlen beryder "Tropisk orkan närmar sig. Vidtag lämpliga försiktighetåtgärder".  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar